acz-logo

AERO CLUB ZEELAND

Aerobatic les (ACZ leden)

zondag 26 mei 2024

09:00 tot 18:00 uur
Inschrijfperiode
zondag 28 januari 2024 t/m dinsdag 21 mei 2024
Inschrijving te annuleren tot
dinsdag 21 mei 2024
ACZ clubgebouw
Aantal deelnemers
maximaal 6
Aantal beschikbare plaatsen

Aerobatics of in het Nederlands: kunstvliegen.

Bij deze vorm van vliegen worden de mogelijkheden van de 3-dimensionele bewegingen volledig benut en zijn de gevlogen figuren volledig onder controle.

Het is beslist géén “stuntvliegen”!

Eind mei gaan we “proeven” aan deze vorm van vliegen, niet om direct een volleerd aerobatic vlieger te worden, maar als introductie en om te ervaren hoe het voelt (G-krachten), wat je ziet en hoe je moet handelen wanneer je een vliegtuig “op z’n kop” vliegt in de aileron-roll en looping. Tevens gaan we de spin of tolvlucht oefenen.

Het is een unieke ervaring, zie het als een “slip-cursus” in de lucht en het geeft je weer wat extra bagage bij je vliegerschap!

aerobatic-vliegen-1

Vrijdagmiddag 27 mei komt de Fuji (PH-LFC) van Wings over Holland vanuit Lelystad naar Midden-Zeeland. Afhankelijk van de belangstelling kan er dan al gevlogen worden, en op vrijdagavond houden we een briefing over de figuren die we in het weekend gaan trainen. In het kort:

De spin- of tolvlucht: een overtrokken toestand waarbij het vliegtuig zowel rolt, giert en stampt. Waar we tijdens de reguliere lessen een “incipient spin” leren opvangen, gaan we nu naar de volledige tolvlucht. We leren de spin entry, het oriënteren tijdens de spin en de recovery.

De Aileron-roll: een 360 graden draai om de langs-as door (zoals de naam al zegt) volledig aileron uitslag te geven en te houden onderwijl met pitch en rudder de hoogte en richting coördineren. Het is een beweging waarbij vrijwel geen G krachten ervaren worden.

De Looping: een 360 graden verticale cirkel. Bij deze beweging komen de G-krachten wel degelijk tot uiting, van zo’n 3G bij entry en exit, tot een halve G als we “over-the-top” gaan. Hierbij is de coördinatie van hoogteroer, maar ook rudder en aileron van belang om een mooie ronde beweging te vliegen.

aerobatic-vliegen-2

De vluchten duren een half uur, lang zat voor een intensieve training die fysiek en mentaal best zwaar is, maar ook een unieke ervaring die weer een nieuw aspect toevoegt aan onze mooie hobby!

De kosten voor een half uur aerobatic vliegen bedraagt €200. (excl. landingsgelden)

Wij kijken er naar uit, hopen op mooi weer en massale belangstelling,

Met vriendelijke groet,

Het instructie-team van ACZ.